Pseudo-eindheffing zakelijke auto: wat betekent dit voor jou als werkgever?

Pseudo-eindheffing zakelijke auto: wat betekent dit voor jou als werkgever?

Vanaf 2027 introduceert de overheid een extra belastingmaatregel: de pseudo-eindheffing. Deze regeling is bedoeld voor werkgevers die een fossiele auto van de zaak beschikbaar stellen aan een werknemer die er meer dan 500 kilometer per jaar privé mee rijdt. Het gaat hierbij om auto's met uitstoot: benzine, diesel en sommige plug-in hybrides.

De pseudo-eindheffing houdt in dat je als werkgever een extra belasting van 12% over de cataloguswaarde moet betalen, bovenop de reguliere bijtelling. Deze heffing is bedoeld om zakelijk Nederland versneld te laten overstappen op emissievrije voertuigen. Elektrische auto's vallen buiten deze regeling.


Hoe is deze regeling tot stand gekomen?

De pseudo-eindheffing vloeit voort uit het Klimaatakkoord en de ambitie van de overheid om per 2027 alleen nog emissievrije zakelijke voertuigen toe te staan. De regeling is onderdeel van het Belastingplan 2026 en is gericht op verduurzaming van de zakelijke mobiliteit. De maatregel is gepresenteerd als een fiscale stimulans, maar in feite is het een stevige prikkel (lees: boete) op het blijven rijden in voertuigen met uitstoot.

Wanneer gaat de pseudo-eindheffing in?

De maatregel treedt in werking op 1 januari 2027. Vanaf dat moment geldt de heffing voor alle nieuwe fossiele leaseauto’s die ter beschikking worden gesteld aan werknemers.

Let op: bestaande leasecontracten van vóór 2027 vallen buiten de regeling, maar de impact is nu al voelbaar. Leasecontracten die nu worden afgesloten, nemen de looptijd ná 2027 al mee in de kostencalculatie. Dit betekent dat je nu al hogere leasebedragen kunt tegenkomen.

Wat is het effect van de pseudo-eindheffing?

Voor werkgevers stijgen de kosten voor fossiele leaseauto’s aanzienlijk. De extra belasting wordt geheven bovenop de reguliere bijtelling en is niet aftrekbaar. Hierdoor wordt de Total Cost of Ownership (TCO) van een fossiele auto flink verhoogd. Veel werkgevers zullen hierdoor sneller overstappen op elektrische modellen.

Daarnaast zorgt de regeling voor meer complexiteit bij het samenstellen van leasebudgetten en het opstellen van mobiliteitsbeleid. Ook voor werknemers kan het aanbod van auto's van de zaak veranderen, omdat werkgevers minder snel voor uitstotende voertuigen zullen kiezen.

 

Voorbeelden: wat kost de pseudo-eindheffing mij straks?

Stel: je biedt een medewerker in 2027 een benzineauto aan met een cataloguswaarde van €45.000. Vanaf dat moment betaal je als werkgever jaarlijks 12% pseudo-eindheffing over de cataloguswaarde: dat is €5.400 per jaar, oftewel €450 per maand. Deze kosten mag je als werkgever niet doorberekenen aan de werknemer en komen dus volledig voor jouw rekening, bovenop de leaseprijs en reguliere kosten.

Bij een wagenpark van 10 auto's kan dit dus oplopen tot €54.000 aan extra fiscale lasten per jaar – een directe aanslag op je mobiliteitsbudget.

Onderdeel Bedrag Toelichting
Cataloguswaarde auto €45.000 Zakelijke benzineauto (voorbeeld)
Pseudo-eindheffing (12%) €5.400 12% van de cataloguswaarde, jaarlijks
Maandelijkse last pseudo-eindheffing €450 €5.400 / 12 maanden
Let op: Deze kosten mogen niet worden doorberekend aan de werknemer.

Voor- en nadelen van de pseudo-eindheffing

Voordelen:

  • Stimuleert versnelling naar emissievrij rijden
  • Duidelijkheid over kosten vanaf 2027
  • Ondersteunt klimaatdoelen en MVO-beleid

Nadelen:

  • Forse kostenstijging voor werkgevers
  • Minder keuzevrijheid in wagenpark
  • Complexiteit in contractbeheer en administratie

Waarom is de TCO van EV’s nu relatief lager?

Door de pseudo-eindheffing wordt de TCO (Total Cost of Ownership) van elektrische voertuigen nu al aantrekkelijker. Naast de vrijstelling van deze heffing, profiteren EV’s van:

  • Lage energie- en onderhoudskosten
  • (Nog deels geldende) fiscale voordelen zoals MRB-korting
  • Hogere restwaardes en imago-opbrengst

Voor ondernemers betekent dit: elektrisch rijden is vaak niet alleen duurzamer, maar ook voordeliger – zeker als je de pseudo-eindheffing meerekent.

Uitzonderingen en overgangsregelingen

De pseudo-eindheffing geldt alleen voor werkgevers. ZZP’ers vallen buiten deze regeling, omdat zij geen werkgever in fiscale zin zijn. Ook auto’s zonder privégebruik of met minder dan 500 km privé per jaar zijn uitgezonderd. Daarnaast geldt:

  • Auto’s die vóór 1 januari 2027 zijn geregistreerd, vallen onder een overgangsregeling tot 2030
  • Volledig elektrische auto’s en voertuigen op waterstof zijn vrijgesteld
  • Voor plug-in hybrides hangt het af van het EV-bereik en gebruikspatroon

ADG Lease advies: anticipeer nu

Bij ADG Lease merken we dagelijks de impact van deze aankomende regeling. Steeds meer ondernemers vragen om advies over elektrische alternatieven en wagenparkoptimalisatie. Ons advies:

  • Laat je TCO berekenen: wij maken de vergelijking tussen EV en fossiel, inclusief pseudo-eindheffing
  • Kies voor flexibiliteit: met jaarlijkse contractaanpassing ben je voorbereid op veranderingen
  • Denk vooruit: ook huidige contracten krijgen te maken met kostenstijgingen na 2027
  • Vraag ons om advies: wij denken met je mee over slimme, toekomstbestendige mobiliteit

Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan of laat je TCO doorrekenen door onze specialisten.

Veelgestelde vragen van ondernemers & wagenparkbeheerders over de pseudo-eindheffing

Ja. PHEV’s vallen onder de pseudo-eindheffing als ze op fossiele brandstof kunnen rijden én meer dan 500 km privé per jaar worden gebruikt, en vanaf 1 januari 2027 ter beschikking worden gesteld. In dat geval betaal je als werkgever extra belasting over de bijtelling (of over de cataloguswaarde in het nieuwste voorstel).

Ja, maar beperkt. Alleen als:

De auto niet privé gebruikt wordt (bijv. poolauto's zonder bijtelling)
De auto al vóór 2027 in gebruik is genomen (dan geldt overgangsregeling tot 2030)
Het EV-bereik groot is en vrijwel volledig elektrisch gereden wordt (praktisch zeldzaam)
Toch adviseren wij meestal om te kijken naar volledig elektrische alternatieven, die fiscaal en operationeel aantrekkelijker zijn.

Door te kiezen voor een volledig elektrische of waterstofauto, en/of door de auto niet beschikbaar te stellen voor privégebruik (of onder de 500 km privé per jaar te blijven).

Nee. De pseudo-eindheffing geldt alleen voor werkgevers, niet voor zelfstandig ondernemers zonder personeel.