De Nieuwe Waterstof Hilux van Toyota

De Nieuwe Waterstof Hilux van Toyota

Toyota wil met 'Beyond Zero' verder gaan dan alleen elektrische auto's en streeft naar een koolstofvrije toekomst. De waterstof-elektrische Hilux is een belangrijk onderdeel van deze visie. Deze pick-up combineert de bekende robuustheid van de Hilux met geavanceerde waterstof-brandstofceltechnologie.

Waterstof-elektrische Hilux: Waarom waterstof?

Toyota wil verder gaan dan alleen elektrische auto's en streeft naar een koolstofneutrale toekomst. De waterstof-elektrische Hilux is een belangrijk onderdeel van deze visie. Waterstof is een brandstof die aan de uitlaat alleen water uitstoot, wat bijdraagt aan een schonere toekomst. Waterstof kan energiezuinig zijn en heeft een vergelijkbare actieradius als traditionele voertuigen. Dit maakt waterstof een aantrekkelijk alternatief voor zakelijke toepassingen die een groot rijbereik vereisen. Hierdoor is de waterstof-elektrische Hilux een zeer geschikt alternatief voor dieselvoertuigen.

Waarom De Hilux?

De Hilux met brandstofcel heeft een verwachte actieradius tot 600 km – verder dan mogelijk is met een batterij-elektrisch systeem. Het uiterlijk is hetzelfde als de reguliere Hilux, maar onder de motorkap gaat het er iets anders aan toe.

Waterstof werkt door waterstofgas op te slaan in hogedruktanks. Dit gas wordt gecombineerd met zuurstof in een brandstofcel, waarbij elektriciteit en water als enige bijproduct vrijkomen. Deze elektriciteit drijft de elektromotoren aan die de Hilux voortbewegen. Het prototypeproject van de Hilux met waterstof-brandstofcel is een belangrijke stap om de waterstoftechnologie verder te ontwikkelen en een bredere uitrol van waterstof-ecosystemen en -infrastructuur in heel Europa te stimuleren.

Innovatie en Samenwerking

Toyota werkt al samen met VDL voor de ontwikkeling van waterstoftrucks. Deze samenwerking richt zich op het toepassen van Toyota's geavanceerde waterstof-brandstofceltechnologie in zware voertuigen, wat bijdraagt aan een schonere en duurzamere transportsector. De samenwerking met VDL benadrukt Toyota's inzet om niet alleen personenauto's, maar ook commerciële voertuigen te verduurzamen.

Waarom maakt Toyota niet alleen EV's?

Het produceren van een divers aanbod aan elektrische voertuigen brengt ons dichter bij onze Beyond Zero-visie. Het helpt ons namelijk om de beperkte batterijbronnen maximaal te benutten en zo de CO2-uitstoot te verminderen. Zo hebben batterij-elektrische voertuigen (BEV's) weliswaar een lagere CO2-uitstoot dan hun hybride en benzine tegenhangers, maar met dezelfde hoeveelheid batterijbronnen die nodig is voor één BEV kunnen we 90 hybride voertuigen maken. Dit zorgt voor een grotere algehele vermindering van de CO2-uitstoot, vooral wanneer batterijmaterialen schaars zijn. Daarom is het logisch om ook in te zetten op waterstof; het gaat niet om de keuze tussen waterstof of elektrisch, maar om het gebruik van beide in de toekomst.

Bron: Toyota.com | Our Beyond Zero Vision

De Toyota Mirai

Toyota biedt al een waterstofpersonenauto aan: de Mirai. Als je nieuwsgierig bent naar deze gave technologie, kun je de Mirai bewonderen bij een van de vijf Toyota-dealers van ADG Groep. We delen je enthousiasme en vertellen graag meer over dit unieke model van Toyota. 

Bekijk de Toyota Mirai

Veelgestelde vragen over de Toyota Hilux Waterstof

Wat is de actieradius van de waterstof-elektrische Toyota Hilux?

De waterstof-elektrische Hilux heeft een verwachte actieradius tot 600 km.

Hoeveel waterstof kan de Hilux opslaan?

De Hilux kan 7,8 kg waterstof opslaan, verdeeld over drie hogedrukbrandstoftanks.

Welke technologie wordt gebruikt in de waterstof-elektrische Hilux?

De Hilux maakt gebruik van kernelementen van de Toyota Mirai, inclusief de bewezen waterstof-brandstofceltechnologie.

Wanneer wordt de derde generatie brandstofceltechnologie geïntroduceerd?

De derde generatie brandstofceltechnologie wordt naar verwachting in 2026-27 geïntroduceerd.

Waar worden de waterstof-brandstofcellen voor de Hilux geproduceerd?

De brandstofcellen worden lokaal in Europa geassembleerd, in het R&D-centrum van TME in België.
 
ADG Groep houd zich niet verantwoordelijk voor de juistheid van de verstrekte informatie en eventuele wijzigingen in de specificaties van de Toyota Hilux. Bron: pers.toyota.nl.


Alex Schutrup
Heb je een vraag?
Neem contact op met ons!