Pseudo-eindheffing zakelijke auto: wat betekent dit voor jou als werkgever?

Pseudo-eindheffing zakelijke auto: wat betekent dit voor jou als werkgever?

Vanaf 2027 introduceert de overheid een extra belastingmaatregel: de pseudo-eindheffing.
Deze regeling geldt voor werkgevers die een fossiele auto van de zaak beschikbaar stellen aan een werknemer die er meer dan 500 kilometer per jaar privé mee rijdt.
Het gaat hierbij om auto’s met uitstoot (benzine, diesel en plug-in hybrides).
Elektrische auto’s vallen buiten deze regeling.
De pseudo-eindheffing houdt in dat je als werkgever 12% extra belasting betaalt over de cataloguswaarde van de auto, bovenop de reguliere bijtelling die de werknemer betaalt.


Hoe is deze regeling tot stand gekomen?

De pseudo-eindheffing vloeit voort uit het Klimaatakkoord en de ambitie van de overheid om per 2027 alleen nog emissievrije zakelijke voertuigen toe te staan. De regeling is onderdeel van het Belastingplan 2026 en heeft als doel de verduurzaming van zakelijke mobiliteit te versnellen. Hoewel gepresenteerd als een fiscale stimulans voor elektrisch rijden, is het in de praktijk een boete op fossiel rijden.

Wanneer gaat de pseudo-eindheffing in?

De maatregel treedt in werking op 1 januari 2027.
Vanaf dat moment geldt de heffing voor alle nieuwe fossiele zakelijke auto’s die ter beschikking worden gesteld aan werknemers.

Let op:
Zakelijke auto’s van vóór 2027 vallen buiten de regeling.
Maar: zakelijke fossiele auto’s die vóór 2027 worden ingezet vallen vanaf juli 2030 ook binnen deze regeling. Daardoor kunnen de kosten vanaf 2030 stijgen.

Wat is het effect van de pseudo-eindheffing?

De kosten voor fossiele zakelijke auto’s stijgen aanzienlijk.
De extra belasting wordt geheven bovenop de reguliere bijtelling en is niet aftrekbaar.
Hierdoor stijgt de Total Cost of Ownership (TCO) van fossiele auto’s flink en worden werkgevers gestimuleerd sneller over te stappen op elektrische voertuigen.

Ook zorgt de regeling voor:
• Meer complexiteit in leasebudgetten en mobiliteitsbeleid
• Minder keuzevrijheid in het wagenpark
• Verandering in het aanbod van auto’s van de zaak

Voorbeelden: wat kost de pseudo-eindheffing mij straks?

Stel: je biedt een medewerker in 2027 een benzineauto aan met een cataloguswaarde van €45.000. Vanaf dat moment betaal je als werkgever jaarlijks 12% pseudo-eindheffing over de cataloguswaarde. Dat komt neer op €5.400 per jaar – oftewel €450 per maand. Deze kosten mag je als werkgever niet doorberekenen aan de werknemer en komen dus volledig bovenop de leaseprijs en overige mobiliteitskosten.

Bij een wagenpark van 10 auto's kan dit oplopen tot €54.000 extra fiscale lasten per jaar, wat een forse impact kan hebben op je mobiliteitsbudget.

Onderdeel Bedrag Toelichting
Cataloguswaarde auto €45.000 Zakelijke benzineauto (voorbeeld)
Pseudo-eindheffing (12%) €5.400 12% van de cataloguswaarde, jaarlijks verschuldigd
Maandelijkse last pseudo-eindheffing €450 €5.400 / 12 maanden
Let op: Deze kosten mogen niet worden doorberekend aan de werknemer.

Voor- en nadelen van de pseudo-eindheffing

Voordelen

  • Stimuleert de overstap naar emissievrij rijden
  • Geeft duidelijkheid over kosten vanaf 2027
  • Ondersteunt klimaatdoelen en MVO-beleid

Nadelen

  • Forse kostenstijging voor werkgevers
  • Minder keuzevrijheid in wagenpark
  • Complexiteit in administratie en contractbeheer

Waarom is de TCO van EV’s nu relatief lager?

Door de pseudo-eindheffing wordt de TCO (Total Cost of Ownership) van elektrische voertuigen nu al aantrekkelijker. Naast de vrijstelling van deze heffing profiteren EV’s van:

  • Lage energie- en onderhoudskosten
  • (Nog deels geldende) fiscale voordelen zoals MRB-korting
  • Hogere restwaardes en verbeterd duurzaam imago

Voor ondernemers betekent dit dat elektrisch rijden vaak niet alleen duurzamer is, maar ook financieel voordeliger – zeker wanneer de pseudo-eindheffing wordt meegerekend.

Uitzonderingen en overgangsregelingen

De pseudo-eindheffing geldt alleen voor werkgevers. ZZP’ers vallen buiten de regeling omdat zij geen werkgever zijn in fiscale zin. Ook auto’s zonder privégebruik of met minder dan 500 km privé per jaar zijn uitgezonderd. Daarnaast geldt:

  • Auto’s die vóór 1 januari 2027 zijn geregistreerd vallen onder een overgangsregeling tot juli 2030
  • Volledig elektrische voertuigen en waterstofauto’s zijn volledig vrijgesteld
  • Voor plug-in hybrides hangt de toepassing af van het elektrische bereik en het daadwerkelijke gebruik

ADG Lease advies: anticipeer nu

Bij ADG Lease zien we dat steeds meer ondernemers vooruit willen kijken naar emissievrij rijden en de impact op hun mobiliteitskosten. Ons advies:

  • Laat je TCO berekenen – wij vergelijken EV’s en fossiele auto’s, inclusief pseudo-eindheffing
  • Kies voor flexibiliteit – met jaarlijkse contractaanpassing kun je sneller schakelen bij verandering
  • Denk vooruit – ook bestaande leasecontracten worden financieel geraakt na 2027
  • Vraag om advies – wij helpen je met toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen

Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan of laat je TCO doorrekenen door onze specialisten.

Veelgestelde vragen van ondernemers & wagenparkbeheerders over de pseudo-eindheffing

 Ja het geldt voor alle auto’s met een (gedeeltelijk) fossiele aandrijving.


 Ja, in sommige situaties kan dit nog steeds zo zijn.

Door te kiezen voor volledig elektrische voertuigen of een andere vorm van mobiliteitsbudget.

Nee. De pseudo-eindheffing geldt alleen voor werkgevers, niet voor zelfstandig ondernemers zonder personeel.